Saturday, April 3, 2010

TIGA TAHAP IMAN UTK DIRENUNGKAN

KEYAKINAN TUKANG KEBUN, PENOLONG KURATOR DAN PEGAWAI PENCEGAH MAKSIAT

Apabila menyebut perkataan keyakinan, sinonimnya ialah iman dalam agama, percaya dalam alam realiti dan tiada keraguan dalam fikiran. Dalam entri pertama sub blog Tun Sheikh ini, akan dinukilkan pengalaman pertemuan Tun Sheikh dengan tiga orang sahabat di atas. Ini tidak bererti berlaku dalam satu masa atau mereka seusia. Seorang sahabat Tun Sheikh bernama Salleh bekerja sebagai tukang kebun dan berusia 57 tahun. Seorang lagi Samin berusia 52 tahun bekerja di sebuah muzium dan Bahri bekerja di Pejabat Agama di Selangor sebagai pegawai pencegah maksiat berusia 54 tahun. Kesemua mereka masih hidup dan peristiwa berlaku ketika mereka berusia 4o tahun kecuali Salleh yang baru saja berlaku pada bulan November 2009 yang lalu.

Samin terasa dirinya sering diganggu ketika sedang bertugas. Namanya sering dipanggil dari suatu sudut yang tidak beliau pasti di tempat kerjanya di sebuah muzium. Kadang-kadan rakan sejawatnya juga mendengarnya. Dia telah berusaha menemui beberapa orang bomoh tetapi dia masih terus diganggu hingga pada suatu hari seorang ustaz mensarankan dia meminta nasihat atau pandangan Tun Sheikh. Dia seolah terkejut kerana selama ini dia memang mengenali Tun Sheikh tetapi tidak pernah mengetahui Tun Sheikh pernah terlibat dalam bidang itu. Tun Sheikh memang mengakui bahawa Tun Sheikh bukan seorang bomoh atau dukun. Kini telah 12 tahun berlalu dan difahamkan gangguan kedengaran suara itu telah berulang semula sejak 5 tahun yang lalu. Apabila ditanya, Samin mengaku dia tidak lagi mengamalkan apa yang Tun Sheikh sarankan iaitu sentiasa berwudhuk dan membaca fathiha dan 4 Qul setiap kali ketika keluar rumah mahu ke tempat kerja.

Apabila dia mula melakukan semula, dia dapati sudah tidak berkesan lagi. Dia mengaku sebenarnya dia tidak yakin pada Tun Sheikh sahabat yang sudah lama dikenalinya. Pada mulanya gangguan itu hilang tetapi bila memikirkan diri Tun Sheikh, dia menjadi malas dan mula hilang keyakinan. Dia baru-baru ini bertanya mengapa jadi begitu. Tun Sheikh hanya menasihatkannya supaya dia mencari guru dan latih elakkan diri dari taklid dan taksub kepada guru atau sesuatu pelajaran termasuk kepada amalan-amalan yang dilakukan. Taklid ialah rasa yakin berdasarkan penyampainya atau yakin kepada sesuatu ayat yang diamalkan tanpa mengetahui dan berasa yakin terhadap sumber atau pertaliannya dengan Allah.

Bahri pula sejak dari mula berkhidmat, telah terdedah dengan pelajaran agama hingga memiliki segulung ijazah dan menjawat jawatan pegawai pencegah maksiat. Pada suatu hari ketika sedang menjalankan tugasnya beliau telah dicabar oleh pasangan yang ditangkapnya. Pengalaman anihnya ialah beliau tiba-tiba saja merasa seram sejuk dan terkaku lidah. Pasangan yang melakukan maksiat itu ketawakannya dan terus pergi melepaskan diri. Setelah mereka hilang dari pandangan Bahri, beliau baru tersedar dan boleh berkemunikasi.

Apabila seorang teman lain suruh dia jumpa Tun Sheikh dia tersenyum dan mengatakan bahawa setahu dia Tun Sheikh hanya memilik Diploma Pengajian Islam sahaja manakala perasaannya berasa tidak pantas berbuat demikian kerana dia sendiri memiliki segulung ijazah dalam bidang agama Islam dari universiti terkenal di Kuala Lumpur. Dia pun tahu dan dapat mengagak paling-paling Tun Sheikh akan suruh mengamal surah Fathiha, 4 Qul dan ayatul Qursi yang biasa disuruh oleh para ustaz.

Cerita Salleh pula amat berlainan. Dia juga tidak mengetahui sangat tentang diri Tun Sheikh. Dia kenal Tun Sheikh sebagai kawan dan sebagai bekas pegawainya. Apabila dia bertemu, dia saja-saja meluahkan masalahnya. Dia kelihatan seperti mati akal atau hilang punca kerana telah berbagai usaha dilakukannya tetapi gagal memulihkan anak perempuan dan isterinya yang sering kerasukan apabila susah hati atau berhadapan tekanan. Dia tanya pada Tun Sheikh jika boleh tolong dan usahakan. Tun Sheikh hanya tanya dia bahawa syaitan dan manusia siapakah yang sempurna dan hebat. Dia jawab manusia dan yakin manusia. Kenapa pula macam itu. Dia kata Allah sudah tetapkan macam itu. Jadi Tun Sheikh suruhlah dia baca Fahiha, 4 Qul dan ayatul Qursi dan sembuhkan nafas ke air dan beri anak dan isteri minum, sapu di muka dan di dada dan boleh juga dibuat wudhuk dan sebagai air mandi. Dia pun melakukannya. Bila ditanya, dia yakinkah, dia kata saya ni tak sekolah tinggi tapi saya yakin Allah Maha Berkuasa.

Sudah lima bulan sekarang dan apabila bertemu Tun Sheikh dia tersenyum-senyum ceria. Tun Sheikh tanya mengapa......, dia jawab dia sudah jadi macam bomoh pulak, tolong buatkan air atau baca amalan yang Tun Sheikh suruh dulu kepada keluarga-keluarga terdekat. Anak dan isteri tidak merasuk lagi. Wah! hebatnya kamu.. dia kata, maaf Tun Sheikh...bukan saya atau ayat-ayattu yang hebat tetapi Allah Yang Maha Berkuasa.

Alhamdullillahirabillalamin.

Oleh Tun Sheikh

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dimensi
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere