Thursday, May 13, 2010

IKON BUGIS MENGAMOK

IKON BUGIS MENGAMOK

WARISAN JIN DAN MANUSIA


Ada 3 ikon Melayu Bugis mengikut catatan sejarah. Ikon Bugis ini dianggap istimewa dan dari sudut pandangan yang lain adalah sebaliknya. Raja dan pemimpin terkenal kita yang kuat berdarah Bugisnya ialah Sultan Selangor, Sultan Johor, Tun Razak dan Dato’ Najib. Ikon yang dimaksudkan ialah mereka mewarisi atau mereka adalah dari keturunan Nabi Sulaiman dengan Putri Balqis. Puteri Balqis mengikut dua golongan pendapat ulamak ialah dari keturunan jin dan manusia. Berdasarkan sumber ahli syariat umum, Puteri Balqis adalah seorang raja perempuan manusia yang sangat berkuasa. Manakala mengikut sumber latar belakang sejarah dan cerita nabi Sulaiman yang terpaksa mendapatkan perkhidmatan jin tetapi dilaksanakan oleh seorang soleh memindahkan istana Balqis dengan sekelip mata, Balqis digolongan sebagai raja jin kerana di zaman nabi Sulaiman tiada raja manusia yang berkuasa kecuali baginda. Kita pakai sahaja salasilah Bugis itu sendiri yang mengaku mereka adalah anak cucu nabi Sulaiman dengan isterinya Balqis dari keturunan jin.


Ikon istimewa Bugis kedua ialah sumpah dagang dan memerintah. Selepas kota empayarnya yang terbesar Goa dan Makasar dibakar dan dimusnahkan oleh Belanda 1667, raja Bugis menitahkan semua rakyatnya yang selamat agar bersumpah untuk bersatu padu membalas dendam,menguasai perdagangan dan mempengaruhi pemerintah tempatan memusuhi Belanda atau menguasai pemerintahan mereka. Sumpah anak raja Bugis lima beradik adalah antara yang terkenal dan sangat menonjol. Berikutan itu mereka berjaya menguasai perdagangan terutama jalan laut dan kerajaan tempatan sepanjang jalan perdagangan laut di kepulauan Melayu dan nusantara. Mereka mempengaruhi politik tempatan sambil menjalankan perdagangan dan kemudian membantu atau terlibat dalam peperangan dan akhirnya mereka merampas kuasa atau berkuasa menjadi raja dan sultan. Berikutan pengalaman ini, anak-anak keturunan Bugis cekap dan mahir dalam perdagangan dan pentdbiran atau pemerintahan. Mereka juga mewarisi budaya ego dan citarasa kebendaan yang tinggi atau materialistik.


Budaya sumpah nenek moyang dan pembawaan paduan genetik antara manusia dan jin ini telah melahirkan satu sifat dan sikap yang unik yang menjadi ikon ketiga Melayu Bugis dan tidak banyak terdapat pada bangsa lain iaitu mengamok. Dalam kajian biologi-fizik, para saintis mendapati sikap panas baran adalah sifat manusia sejagat tetapi sifat mengamok yang menjadi ikon kepada manusia berdarah atau berketurunan Bugis ini menjadi begitu unik kerana mereka tidak dapat mengawal diri atau tidak dalam keadaan sadar. Tingkah laku ketika sedang mengamok ini bertambah rumit dikaji apabila mereka berupaya melakukan perkara-perkara di luar batasan akal manusia seperti boleh melompat dengan begitu tinggi, berlari pantas, kebal, tidak terbakar dimakan api dan lain-lain perbuatan yang tidak logik.


Dalam kajian agama, mereka sebenarnya sedang dirasuk atau diserapi jin dan keistimewaan ini terdapat pada mereka kerana mereka mempunyai warisan atau genetik berkaitan. Hal ini boleh juga berlaku kepada orang lain seperti dalam ilmu persilatan, perbomohan atau rawatan tradisional oleh pengamal-pengamal yang berdamping dengan bangsa jin tidak kira dari bangsa apa keturunan mereka. Ikhtiar apabila berhadapan dengan mereka yang sedang dirasuk ini adalah dengan tauhid dan iman yang mantap beserta tawakal yang bulat kepada Allah swt


Apabila seseorang berketurunan Bugis itu tidak banyak berkahwin campur dengan suku Melayu atau bangsa lain maka tenaga dalaman atau kuasa supernaturalnya kekal kuat dan begitulah sebaliknya. Apa yang pasti ialah warisan sifat panas baran keturunan Bugis jika kurang bekalan dengan pengetahuan agama Islam ini sering menjadi penyebab masalah dalam rumah tangga dan masyarakat. Apa yang amat merugikan ialah sikap yang melahirkan pelbagai masalah ini tidak dapat dimanfaatkan pada ketika dan tempat yang dikehendaki. Maksudnya kerap kali orang Bugis mempunyai keistimewaan dapat berinteraksi dengan dunia gaib atau dunia jin tetapi tidak dapat dimanfaatkan secara ilmiah dan sains kerana ia tidak dapat dikawal kecuali hanya dalam bentuk misteri.


Diantara sikap dan sifat samada positif atau negatif yang sinonim kerana mempuyai ciri-ciri ikon Bugis kepada kaum lelakinya ialah kacak, berbadan tegap, tinggi ketinggian tubuh, berani, licik atau kurang jujur, mistik, panas baran, berlagak atau ego, berwawasan, berkulit cerah, bermata tajam dan bergaya. Manakala kaum perempuannya juga lebih kurang sama iaitu cantik, berbadan tinggi kewanitaan, licik atau kurang jujur, mistik dan materialistic, panas baran, ego tinggi, bermata tajam, berkulit cerah dan halus tetapi lenggok dan bahasa agak kasar. Sifat dan sikap ini hanyalah secara menyeluruh dan kebanyakannya begitu tetapi tidak bererti semua. Dalam perkataan lain, sudah tentu ada yang terbaik dan juga terburuk


Orang Bugis kuat merajuk tetapi dalam rajukan tidak bererti mereka menerima dan beralah atau berkompromi Mereka sangat pendendam tetapi dendam mereka adalah baik kerana mereka berdendam untuk menunjukkan atau mengatasi dengan lebih baik bukan berdendam dengan niat buruk untuk menzalimi dan membunuh. Soal nyawa orang Bugis lebih bersikap depensif tetapi jika dicabar nyawa dan menghina maruah mereka cepat mengamok, hilang akal dan kerasukan.


Tun Sheikh menulis ini dengan pelbagai kekurangan. Matlamat utama ialah untuk mengongsi maklumat bahawa tauhid dan iman yang mantap adalah anugerah Allah yang paling istimewa. Disamping itu, Tun Sheikh menulis dengan memandang diri dan keluarga kerana Tun Sheikh sendiri ada mewarisi sedikit darah keturunan Bugis ini. Marilah sama-sama kita menambah pengetahuan melalui ajaran agama secara langsung mahupun secara rujuk pintas dan perbandingan agar kita dapat bersedia dan manfaatkan sesuatu kerana banyak raja-raja kita berdarah Bugis dan yang paling dekat ialah YAB PM kita. Maksudnya…marilah kita mendokong dan menyokong mereka dengan agama sebelum mereka terpengaruh dengan bisikan MENGAMOK!


Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

5 comments:

  1. tepat sekali sebab nya Daeng Prani cerita
    yang di dapati sama

    ReplyDelete
  2. Saya berketurunan Bugis mengikut dakwaan nenek saya... jadi saya musykil dengan masalah mengamok yang kuat dalam keluarga saya... saya sendiri pun ada dan bimbang ... sekarang saya faham kenapa saya alami benda-benda aneh ini. Terima kasih untuk info ini.

    ReplyDelete
  3. Saya pun slalu mengamok jugak.. Alhmdllah.. Da kahwen ne kurang cimit baran saya

    ReplyDelete
  4. Salam...Ya Tuan..Sheikh...tepat sekali.kata2 tuan...hanya jauhari yg mengenal manikam...sya keturunan bugis perba jelai..lipis Pahang. Bolih tuan tlg ceritakan susur galur keturunan ini hingga nama waris yg paling akhir sekalit.kasih

    ReplyDelete
  5. Sama lah ambo..bugis, ciri2 di atas ado..banyakkan duduk di majlis2 masyaikh..insyaallah menjadi terapi iman & jiwa..

    ReplyDelete

 
Copyright 2009 Dimensi
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere