Wednesday, March 30, 2011

Paku Di Kepala Itu Milik Aku

Paku Di Kepala Itu Milik Aku
Dakwahmu Gagal Melerai Simpul Kesesatan


Tun Sheikh masih dalam dimensi. Kali ini ingin Tun Sheikh menukilkan pengalaman yang patut sama-sama kita fikirkan bagaimana peranan tentera syaitan kepada manusia yang gelojoh dengan keduniaan. Syaitan sungguh bijak berselindung dari pelbagai alasan dan bijak memujuk hati-hati yang tidak diisi dengan ketawadhukan dan kesyukuran kepada yang berhak. Syaitan tidak malu menipu dan beria-ia bersumpah bahawa mangsanya telah mengikat janji dan tiada hak lagi orang lain untuk campurtangan untuk menghapus dan membatalkan atau menyelamatkan mangsa gangguan syaitan itu. Namun yakinilah, selagi kita bernafas dan nyawa sendiri belum sampai ke kerongkongan maka kita masih berpeluang untuk menyelamatkan diri sendiri atau membantu menyelamatkan saudara seagama kita mahupun orang yang lain agama dengan izin Allah jua.

Haji Manaf seorang yang agak warak dan mempunyai keluarga yang ramai. Dia adalah pesara kerajaan dan menjadi siak di sebuah masjid di Selayang. Beliau tidaklah begitu daif tetapi pernah merungut kerana sampai ke usia tua tidak pernah merasai kemewahan. Suatu hari para sahabat dan jemaah terperanjat beliau berbelanja sakan dan banyak menderma sehingga dijangkakan diluar kemampuannya. Rupa-rupanya apabila disiasat dengan baik oleh sahabat baiknya, beliau telah menang loteri hasil daripada mimpinya bertemu dengan seorang tua yang anih menyuruh dia membeli loteri.

Para jemaah percaya dan yakin, Haji Manaf akan mendengar nasihat mereka kerana beliau bukan jenis orang yang bernafsu atau berselera besar. Walaupun sudah tiga bulan Haji Manaf sempat bergaya dengan merahsiakan punca perolehan kewangannya dan sempat melancong ke negara jiran, beliau akur dengan nasihat ikhlas para sahabat dan sejemaah masjid yang bertemu dengannya setiap hari. Haji Manaf meskipun kelihatan berat hati tetapi beliau telah menyerahkan semua baki wang loteri kepada pihak masjid untuk disalurkan ke tempat yang betul. Tiga hari setelah penyerahan baki duit loteri itu, beliau mengidap sakit kepala yang amat sangat. Pada mulanya para sahabat menyangka Haji Manaf terlalu banyak memikirkan, atau berasa menyesal dengan perbuatannya itu. Ada juga yang menduga beliau menyesal membeli loteri dan sempat membelanjakannya dan menikmati kemewahan selama tiga bulan. Pelbagai persepsi dan dugaan yang kedengaran termasuk ada yang mengatakan Haji Manaf bodoh dan menolak rezki.

Dalam usaha dan ikhtiar keluarganya mendapatkan rawatan untuk Haji Manaf, mereka berasa buntu. Ini adalah kerana doktor pakar juga tidak dapat mengesan dan mengenal pasti apakah punca sebenarnya sakit kepala yang menyerang Haji Manaf. Sebahagian daripada keluarganya ada yang menuding pihak jemaah masjid kerana berdiam diri dan tidak ada siapa yang membantu menghulurkan perbelanjaan rawatan. Akhirnya Haji Manaf dibawa mendapatkan rawatan tradisional. Beberapa orang pengamal rawatan tradisional mendakwa Haji Manaf telah disihir dan ada yang mengatakan ada sebatang paku telah dipaku di kepalanya oleh pawang Cina atau hantu Cina.

Kumpulan kami yang diketuai oleh Tokku Raja telah diminta untuk membantu. Ketika kami sedang berzikir, Haji Manaf mula meracau dengan mengatakan kami tidak akan berjaya kerana paku di kepala Haji Manaf adalah milik hantu wayang Cina berpangkat raja. Bila ditanya siapakah yang berkata-kata itu, entiti yang merasuk Haji Manaf memperkenalkan diri sebagai kadam suruhan seorang pawang besar yang mengubati Haji Manaf. Entiti itu mengaku sedang berbincang dengan hantu wayang Cina itu supaya bersetuju mencabut paku miliknya di kepala Haji Manaf. Apabila ditanya apakah pemilik paku itu bersetuju, entiti itu memberitahu kami bahawa hantu wayang cina itu tidak mahu berkompromi. Dia telah menunaikan permintaan Haji Manaf untuk kaya dan mendakwa Haji Manaf telah berjanji tidak akan bekerja di Masjid sebagai siak.

Tokku Raja telah meminta kadam itu pergi kerana tidak perlu mendampingi Haji Manaf lagi jika hantu wayang cina itu sendiri tidak mahu mendengar dan menurutinya. Persengketaan antara mereka biasanya akan dideritai oleh pesakit. Apa yang kami faham, hantu wayang Cina yang berpangkat raja memang tidak pernah beralah atau tunduk dengan kadam-kadam bawahan. Jika kadam pawang atau bomoh tidak berpangkat raja atau setanding dengan mereka, maka mereka akan diusir dan diherdik malah akan didera. Jika taraf mereka sama, mereka juga akan bergaduh sesama sendiri dan diri pemilik tubuh yang menderita.

Kami terus saja berzikir dan hantu wayang cina itu berjanji akan pergi. Haji Manaf pun pulih walaupun dalam keadaan keletihan. Tiga hari kemudian, penyakit kepala Haji Manaf berulang kembali dan apabila kami datang berzikir, beliau pun pulih dan apabila kami balik, beliau diserang semula. Akhirnya Tokku Raja mengancam akan membakar perkampungan mereka dan hal ini di dengari oleh keluarga Haji Manaf. Tanpa pengetahuan kami, mereka telah pergi bertemu bomoh Cina di kuil Budha berdekatan . Mereka telah dibekalkan air hujan yang terdapat dalam kolam di kuil itu untuk memandikan Haji Manaf. Dengan sekali mandi Haji Manaf pulih seperti sediakala. Haji Manaf menganggap musibah itu adalah dugaan kepadanya dan beliau amat kesal kerana semenjak daripada itu banyak ahli keluarga beliau telah merujuk bomoh Cina itu apabila berasa sakit dan mengesyaki penyakit itu daripada gangguan makhluk halus.

Apabila ditanya kepada Tokku Raja, beliau berkata semasa beliau berinteraksi dengan hantu wayang cina itu, hantu itu mencabarnya dengan mengatakan iman itu adalah ketetapan tuhan. Aku akan mengambil semula paku milikku di kepala Manaf kerana kamu semua mengganggu kerja-kerja aku. Tetapi kamu akan melihat keluarga Manaf akan berjaya aku pengaruhi.

Kami tidak dapat berbuat apa-apa kecuali menasihatkan seluruh keluarga Haji Manaf supaya memohon perlindungan daripada Allah dan itu adalah terserah kepada mereka.Kami difahamkan bahawa tidak kiralah apa nama hantu yang dipakai, sebenarnya makhluk itu adalah syaitan.Syaitan berupaya mengganggu kita dan kemudian berpura-pura merawat dan kemudian memulihkan. Tetapi jika kita sentiasa berzikir mengingati Allah dan memohon perlindungan Allah daripada segala musibah dan kuasa syaitan maka tidak ada hak dan kuasa syaitan untuk mengganggu kita kerana mereka akan terbunuh dengan kuasa Allah. Sudah pasti mereka tidak mahu mati sehingga hari kiamat.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Monday, February 7, 2011

Saka, Qorin dan Dunia Nyata

Saka, Qorin dan Dunia Nyata

Jin & Syaitan Wujud Sampai Kiamat Walau Dunia Moden

Awal tahun 2011 atau pada minggu kedua Januari lalu, Tun Sheikh sibuk melayan tetamu misteri setelah mengurus persekolahan anak-anak di minggu pertama. Tetamu yang dimaksudkan ialah seorang ahli perniagaan berusia 40 tahun yang memperkenalkan diri sebagai Kasnah daripada keturunan Sultan Husin Singapura, dibesarkan di Muar Johor juga berketurunan Kiai Salleh yang terkenal itu dari sebelah bapa dan sampai kepada Syarif Hidayahtullah Cerebon di sebelah ibu. Beliau mencari Tun Sheikh melalui blog ini setelah mengaku bermimpi mendapat arahan gaib dari seorang tua berserban. Orang tua itu juga pernah mengunjunginya di alam nyata ketika beliau terlantar di hospital kerana mengidap penyakit buah pinggang tetapi orang lain tidak nampak kecuali Kasnah. Orang tua itu menasihatkan beliau mencari seseorang yang mempunyai darah keturunan Sunan Gunung Jati Cerebon yang tinggal di Kuala Lumpur dan berulang alik ke Johor. Setelah dapat mengesan dan dapat menghubungi Tun Sheikh melalui internet, beliau menjemput datang ke rumahnya di Damansara berkenalan dengan keluarga dan suaminya dengan niat menyambung sirahturahim seketurunan.

Apabila ditanya apakah hajat sebenarnya, beliau menceritakan bahawa beliau mengidap penyakit yang pelik dipercayai terkena santau atau disihir oleh mereka yang dengki. Pada mulanya serangan itu tidak diendahkan dan telah tertuju kepada suami beliau seorang berbangsa Jerman berusia 62 tahun. Suaminya lumpuh dan terlantar hampir setahun. Beliau telah menjaganya dengan baik tetapi setelah suaminya sihat beliau pula menghidapinya dan beliau anggap sebagai penyakit misteri. Ini adalah kerana sebelum beliau diserang penyakit tersebut lelaki tua berserban serba putih itu telah beberapa kali datang dalam mimpi menasihati beliau supaya berjaga-jaga. Kasnah disihir kawan-kawannya kerana beliau bersikap sombong dan angkuh. Kawan-kawannya juga berasa dengki dan cemburu terhadap kejayaan beliau. Akibat dari serangan itu beliau mengidap sakit perut dan sakit pinggang.

Orang tua itu mengaku telah mendampingi Kasnah sejak kecil lagi tetapi Kasnah tidak ambil peduli atau ambil tahu atau tidak pasti apa yang dilaluinya kerana tidak percaya kepada benda gaib. Kasnah memberitahu Tun Sheikh bahawa orang tua itu ada juga suku sakat atau keluarga gaibnya. Mereka tidak suka kepada suami Kasnah seorang Jerman walaupun telah menganut Islam tetapi tidak mengamalkan syariat Islam. Mereka dipulaukan oleh jiran-jiran Melayu kerana memelihara anjing di rumah dan dituduh mengamalkan hidup cara Barat.

Apabila Tun Sheikh menyiasat asal-usul keturunannya dan bertemu dengan ibunya yang baru datang dari Singapura dan tinggal di Jakarta, maka jelaslah jalur darah dan pertemuannya dengan darah keturunan Tun Sheikh sendiri. Setelah mengetahui matlmat mereka, Tun Sheikh telah membuat solat hajat memohon petunjuk apa yang sebenarnya berlaku dan bagaimana membantu mereka. Dalam usaha dan ikhtiar Tun Sheikh, Tuhan telah mempermudahkan melalui penceritaan Kasnah dan ibunya sendiri. Mereka berdua sebenarnya bertelingkah kerana ibu Kasnah baru saja menemui Kasnah untuk menjaganya apabila mendengar Kasnah sakit dan lumpuh di Kuala Lumpur. Kasnah dibesarkan oleh keluarga bapanya di Muar yang tidak mempunyai anak perempuan tetapi tidak memakai istilah anak angkat kecuali anak pinjaman. Kasnah sebenarnya menghadapi konflik jiwa dan membawa haluan sendiri. Beliau berkecil hati kepada ibu kandungnya kerana telah meminjamkan dirinya untuk dipelihara oleh adik perempuan kepada bapanya di Muar.

Beliau telah melanjutkan pelajaran ke UiTM dan ke Jerman kemudian berkahwin di sana. Kasnah tidak suka menghubungi keluarga angkat atau emak saudaranya sendiri kerana mereka telah merampas harta pusaka bapanya di Muar atas alasan membiaya membesarkan Kasnah. Kecekalan dan ketabahan Kasnah telah membentuk keperibadian diri sebagai seorang yang tegas dan berkeyakinan tinggi. Sayangnya perasaan sombong dan bangga diri telah menguasai dirinya tanpa dia sedari. Beliau berjaya menubuhkan sebuah syarikat di Jerman dan enggan balik ke Malaysia. Kasna pernah berubat secara tradisional tetapi gagal kerana keluarganya mempunyai keistimewaan diri selaku pewaris dan pengamal ilmu Panglima Salleh. Beliau yang tidak percaya kepada hal atau kuasa gaib telah memperlekeh mereka dengan cara membuktikan kebolehan beliau dalam pelajaran dan perniagaan koperat. Jika sakit, beliau merujuk doktor pakar. Beliau sangat berbangga diri sebagai seorang ahli perniagaan wanita yang berjaya dan menjadi orang berada pada usia yang masih muda.

Meskipun Kasnah tidak mempedulikan hal gaib, beliau terus terganggu dengan perkara-perkara yang pelik. Kasnah telah berterus-terang bahawa permintaannya terhadap Tun Sheikh bagi menjelaskan keadaan yang sedang dihadapinya ini juga adalah atas nasihat orang tua yang misteri itu. Antara peristiwa ganjil beliau ialah dihadiahkan dengan seutas tasbih dengan lambang kepala ular dalam mimpi dan ketika jaga dari tidur, beliau mendapati tasbih itu berada di atas perutnya. Pembantunya pula telah menjerit kerana terlihat seekor ular sawa besar yang aneh sedang berlegar-legar di pintu rumahnya di Damansara. Kasnah juga diarah ke Brunai dan Beijing menziarahi makam tertentu dan telah dilakukannya sebagai menunaikan hajat untuk kesembuhan suaminya. Ketika di Beijing, kunci makam telah terbuka dengan sendirinya apabila Kasnah membaca Fatihah yang disuruh oleh orang tua misteri itu. Begitu juga di Brunai, beliau telah dihadiahkan sebilah keris di sebuah makam setelah rombongannya membuat tahlil. Beliau juga menceritakan perihal beliau dibawa ke kaabah di Mekah di dalam mimpi.

Apabila Tun Sheikh menjelaskan hakikat syariat dan apa yang dikatakan manusia dan insan, hakikat mimpi dan jin, Tun Sheikh dapati Kasnah sangat berminat dan mengeluarkan hujah-hujah dan pengertian sehebat seorang Tok Guru pondok. Bila ditanya tentang keadaan pengetahuannya itu, beliau mengaku tidak tahu kerana tidak pernah belajar seperti Tun Sheikh kecuali dibisikkan oleh orang tua yang misteri itu. Lantas Tun Sheikh memperjelaskan kepada beliau mengenai hakikat Adam dan anak cucunya serta pengertian saka, jin dan syaitan serta qorin.

Kemuncak daripada pertemuan beberapa hari itu, setelah didesak oleh Kasnah dan ibunya agar Tun Sheikh membantu mereka, Tun Sheikh dipermudahkan oleh Allah dengan ilham dengan mengatakan kepada mereka bahawa pertemuan misteri antara Tun Sheikh dan keluarga beliau adalah untuk memberitahu beliau secara nyata peranan saka, jin dan qorin. Orang tua yang misteri itu bukanlah wali Allah sebagaimana didakwanya tetapi adalah saka dan qorin nenek moyangnya di sebelah bapa. Beliau tidak perlu tunduk dengan kehendak qorin dan saka itu tetapi tidak ada salahnya jika tidak menyalahi syariat. Untuk mengenal dan mahir terhadap syariat, Tun Sheikh menasihatkannya supaya mencari guru agama yang alim lagi mursyid. Apa yang dilalui beliau adalah dugaan dan sebagai penyuci kefasikan dan maksiat yang pernah beliau lakukan. Yang sangat penting ialah berusaha mematikan sifat sombong dan angkuh. Keturunan ulama yang diwarisi bersama oleh beliau & Tun Sheikh tiada ertinya jika hati sanubari memilih kebatilan sebagai pakaian dan amalan diri yang hidup hanya sementara di dunia ini. Kepada semua, marilah memohon perlindungan hanya kepada Allah Yang Maha Esa daripada sifat sombong dan pelbagai sifat yang dibenci Allah. Amin Ya Rabal Alamin.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Sunday, October 3, 2010

BERZIKIR MAKSUDNYA BERINGAT KEPADA ALLAH

Zikir, Berzikir dan Rahsia Zikir

‘Pakcik sudah berusia 80. Kalau ikut sains perubatan, saya hanya berani kata pakcik ada peluang 5050 sahaja, tetapi terserah pakcik…’

Itu adalah kata-kata seorang pakar bedah berbangsa Cina 2 tahun lalu kepada Pakku Raja hasil keputusan pemeriksaan terhadap jantung dan sistem pernafasannya. 5050 bererti peluang untuk hidup hanya 50% dan peluang mati juga 50%. Agak terkejut Pakku Raja mendengarnya kerana selama ini beliau tidak pernah diserang sesak nafas atau susah bernafas. Baru itu pertama kali dan beliau dinasihatkan melakukan pembedahan pintas agar pernafasan pulih sedia kala. Jika beliau tidak mahu melakukan pembedahan, doktor menjangkakan sisa umurnya tidak akan bertahan lama. Serba salah juga Pakku dan ahli keluarganya hendak membuat keputusan. 5050 sebenarnya kosong dan bergantung nasib saja. Manakala jika dibiarkan, dikhuatiri saluran nafas yang tersumbat bertambah parah dan boleh mengakibatkan kematian pada bila-bila masa saja.

Pakku Raja pada mulanya ingin membiarkan saja memandangkan usianya pun telah lanjut. Kalau bedah pun bukannya berpeluang besar yang meyakinkan. Ketika buntu membuat keputusan beliau mula terkenang sanak saudara kaum keluarga dan sahabat handai yang hendak ditinggalkan buat selamanya tetapi apabila beliau terkenang seorang sahabat, murid dan juga seperti anak angkat kepadanya beliau mula sebak kerana dengan anak angkatnya ini banyak hal-hal di luar dimensi dilalui dan dialami bersamanya. Beliau berasa sedih kerana anak angkatnya ini seperti murid yang nakal dan sering mengembara di kawasan larangan. Sering kali ditangkapnya dan seringkali juga ingatan kepada anak angkatnya ini membuat dirinya sendiri insaf dan berupaya mengembara jauh di dimensi yang tidak bertepi itu. Akhirnya beliau mengakui bahawa anak angkatnya ini dengan dirinya saling ada hubungan jiwa dan batin. Saling berguna dan ada faedah kebaikan pada diri masing-masing.

Ketika teringatkan anak angkatnya yang nakal dalam beramal inilah beliau seperti diperli agar mencoba dari menyerah diri dan tawakal menghadapi kematian sebelum mencoba dan beriktiar. Beliau lantas terus berjumpa doktor dan menandatangani surat bersetuju menjalani pembedahan. Doktor pada mulanya agak terkejut dan menjelaskan beliau terpaksa segera melakukannya sebelum Pakku Raja diintai kelemahan fizikal kerana faktor usianya. Mengikut kebiasaan, pesakit yang dibedah seperti Pakku Raja perlu berehat panjang sekurang-kurangnya sebulan. Jika kuat dan masih muda biasanya memerlukan rehat selama seminggu dua.

Di hari pembedahan, Pakku Raja dihantar dengan kesahyuan airmata seluruh keluarganya kerana mereka tidak yakin Pakku akan keluar dengan nafas baru. Pakku tidak terkata apa kecuali ekor matanya saja membelek satu persatu wajah anak isteri dan cucu-cucunya buat kali terakhir. Anak angkatnya yang nakal pun tidak ada lantas beliau terus berimejenasi bersama-sama berzikir dengannya dan dengan kawan-kawan lain. Zikir berjemaah biasa. Apabila selesai berzikir yang tidak sampai 15 minit beliau terdengar namanya dipanggil dan rupa-rupanya itulah suara doktor pakar yang telah selesai membedahnya dengan jaya selama 3 jam dan Pakku Raja direhatkan selama 5 jam. Setelah sadar beliau seperti biasa mahu bangun dan pergi kerana tiada rasa apa-apa kesakitan mahupun kejanggalan. Pakku Raja juga hairan kerana beliau berasa baru 15 minit tetapi pada hakikatnya sudah 8 jam.

Doktor pakar itu juga berasa aneh kerana setelah diperiksanya didapati Pakku sihat dan boleh keluar dari hospital keesokan harinya. Hari berikutnya Pakku sudah keluar rumah menziarah saudara mara seperti biasa dilakukannya. Pakku Raja juga tidak lupa menelefon dan menemui anak murid atau anak angkatnya yang nakal itu menasihatkannya agar terus berzikir kerana itu adalah anugerah Allah dan beliau telah diperlihatkan keistimewaan dan rahsia zikirullah itu.

Awal ramadhan 2010 lepas, sekali lagi Pakku Raja diserang penyakit tetapi bukan sesak nafas kecuali rasa kebas-kebas sebelah badan. Apabila dibawa pemeriksaan doctor pakar, beliau didapati bakal lumpuh seluruh badan jika terlambat mendapat rawatan. Pakku Raja telah dimasukkan ke wad dan seminggu beliau terlantar di hospital. Lidahnya kelu dan segala anggota badannya tidak lagi bertindak mengikut arahannya. Beliau memahami tutur kata kaum keluarga tetapi mereka melihat beliau dengan putus harap kerana tiada tindak balas dari Pakku.

Setelah Pakku Raja sendiri telah putus harapannya kepada seluruh anggota fizikalnya beliau terilham bahawa beliau masih boleh berfikir tetapi sia-sia untuk memahamkan orang lain. Malah fikirannya yang melayang-layang dirasainya sia-sia saja lalu Pakku Raja terus berzikir setiap detik sehingga beliau kepenatan dan terlelap. Apabila terjaga dari tidur, beliau terasa sihat seperti biasa kecuali tutur katanya masih tidak sinkronis atau selari dengan tindak balas lidah. Beliau dimaklumkan telah tidur atau koma selama 2 hari. Setelah berehat 3 hari di hospital, beliau dibenarkan pulang dan ketika Tun Sheikh menziarahi Pakku pada 27 Ramadan, beliau menasihatkan Tun Sheikh agar serius berzikir dan jangan putus lagi. Ini adalah kerana beliau diperlihatkan dengan aura berzikir ketika beliau sedang koma.

Berzikirlah dengan mengingat sentiasa kepada Allah. Berzikirlah dengan penuh perasaan dan pandangan hanya tertumpu kepada Allah di hati dan menilik ke hati. Rahsianya seperti yang dialami oleh Pakku Raja. Dan zikir itu membawa ketenangan dan kekuatan kerohanian. Andaikata berpisah roh dengan jasad ketika sedang berzikir maka ketika itu juga roh akan disambut oleh Allah dan di tempatkanNYA sebagai golongan kanan. Itulah orang yang berbahagia.

Berbagai perasaan dirasai oleh Tun Sheikh ketika mendengar nasihat dan pesanan Pakku Raja…yang paling menyeret dan menyayat ialah watak anak angkat yang nakal itu…………adalah Tun Sheikh…….

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Tuesday, August 24, 2010

AMAL KEBAIKAN BAGAI BUNGA YANG HARUM

Hakikat Amal Kebaikan
Bagai Bunga Yang Harum Mewangi

Di bulan Ramadhan atau bulan puasa ini, umat Islam bukan semuanya terikat untuk menambah amal ibadah. Islam hanya menyediakan wadah dan saranan malah panduan terhadap waktu, tempat atau keadaan yang baik dan terbaik untuk beramal. Itulah antara kehebatan dan kesempurnaan Islam ini. Tiada paksaan dalam beragama dan kitalah yang merancang, berusaha dan berikhtiar untuk kebaikan dan keuntungan diri kita sendiri.

Pada hakikatnya, hal untuk melakukan perbuatan dan amalan baik adalah mengikut pembawaan dan pilihan diri masing-masing. Pembawaan adalah sikap atau perangai yang biasa. Dan perangai tingkah laku yang biasa ini terhasil dari pelbagai pengaruh sepanjang penghidupan yang telah dilalui. Manakala pilihan diri sendiri adalah kehendak atau perancangan diri sendiri dengan kuasa ikhtiar dan usaha untuk mencapai matlamat yang hendak digapai.

Budaya kebaikan adalah mengikut kelaziman dan kebiasaan seseorang hingga terpancar sebagai sikap, perangai atau adab. Jika ada sesuatu hal atau perubahan diri seseorang yang biasa melakukan maksiat kepada amalan baik seperti bertaubat maka itu adalah rezkinya. Jika dikaji biasanya orang itu adalah berasal dari golongan atau keluarga atau keturunan yang baik-baik. Biasa juga jika seseorang itu pernah berkelakuan atau beradab sopan tetapi kerana pengaruh lingkungan atau sesuatu perististiwa yang mengakibatkannya bertukar perangai dari beradab kepada biadab, bertukar sikap kepada baik semula atau berbalik ke pangkal jalan adalah suatu kebarangkalian dan kemungkinan yang lumrah.

Atau jika seseorang itu pernah menikmati apa-apa atau sesuatu impak dari kebaikan orang lain terhadap dirinya ketika berada dalam keadaan lemah tidak berdaya hingga terkesan dan insaf, ini juga dianggap lumrah pada penghidupan. Dan kebarangkalian dan berkemungkinan perubahan perangai atau adab kepada seseorang itu yang berubah menjadi baik dari perwatakan jahat dari kumpulan ini mempunyai peratusan yang besar boleh berlaku.

Mesej di sini ialah jika kita berasal dari keturunan yang tidak baik dan hidup berterusan di dalam suasana yang tidak sihat, kasar dan liat maka adalah payah untuk kita berubah menjadi baik. Ini adalah kerana matahati kita telah terbalik melihat yang biasa jahat dan buruk itu sebagai baik dalam keadaan kita. Padahal yang sebenarnya tidak baik di pandangan mata orang yang berada di luar pengaruh suasana kehidupan buruk kita.

Bulan puasa bukanlah jaminan kepada kita untuk menyakini bahawa orang yang jahat dan biadab boleh menjadi baik jika mereka memang jenis atau berasal-usul dari kelompok atau keluarga yang biadab tegar. Cuma ada dua kemungkinan apabila seseorang yang sungguh biadab atau mempunyai amalan dan perangai biadab tiba-tiba dengan tidak disangka-sangka berubah menjadi baik dan besopan santun iaitu hasil daripada doa manusia dan takdir Illahi . Pun begitu tidak semestinya ia mesti berlaku dalam bulan ramadhan.

Jika hal ini berlaku, ia dikatakan sebagai telah mendapat taufik dan hidayat serta inayat. Dan perkara sebegini sebenarnya adalah sangat langka. Jika dikaji, hal ini sebenarnya adalah kes terpinggir, aneh atau ganjil. Sayangnya masyarakat umum pada hari ini biasanya tidak mengetahui dan menyakini bahawa doa mereka sebenarnya memainkan peranan penting untuk mengubah diri seseorang yang biadab dan kasar tegar berubah. Doa berupaya merubah qadaq dan qadar, Insyaallah. Dan doa bukanlah milik pribadi atau seseorang individu tertentu sahaja. Setiap orang boleh berdoa. Cuma orang yang hatinya tebal dengan maksiat atau kejahatan adalah terhijab dengan keyakinan dirinya sendiri.

Hakikat kebaikan dan kebajikan adalah kecintaan Tuhan. Malah Tuhan bersumpah dengan diriNya bahawa Tuhan mewajikan kebajikan ke atas diriNya. Tuhan sangat mengasihi hamba-hambaNya yang melakukan dan mencintai kebajikan. Sehubungan itu untuk beramal kebajikan sebenarnya terbuka kepada sesiapa pada setiap detik. Amalan rahsia dihati tidak dapat dibaca dan dipaksa oleh sesiapa tetapi Tuhan amat mengenali dan dekat terhadap apa yang ada di dalam hati manusia. Malah Tuhan menghargai amal kebajikan dan memberi ganjarannya walau hanya baru terniat di hati.

Jadi, bulan puasa atau di bulan ramadhan sebenarnya wadah waktu terbaik untuk beramal kerana kebajikan, impak atau pahala kepada pelaku kebajikan berganda-ganda. Sehubungan dengan itu, berbahagialah orang yang berilmu dalam beramal kerana mengetahui dan menyakini bilakah amalan diberi gandaan pahala. Namun untuk beramal sebenarnya terbuka tanpa had masa dan tempat dan ini terutamanya dalam bentuk amalan hati. Amalan hati syaratnya adalah keikhlasan dan tawadhuk kepada Illahi.


Akhir sekali, tulisan ini adalah untuk Tun Sheikh sendiri dan anda jua. Harapan semoga kita mengetahui di mana kedudukan kita. Jika kita berasa kita dalam kelompok baik, maka bersyukurlah. Dan jika kita berasa kita sedang berada dalam kelompok jahat, maka beryukurlah. Kerana setidak-tidaknya kita telah mengenali kita siapa dan pada hakikatnya kita semua telah Allah beri petunjuk membeda yang mana baik dan yang mana buruk atau jahat dan kita juga sedang diperhatikan Allah Yang Maha Esa. Maka berusaha dan berikhtiarlah ke jalan kebaikan dan kebajikan yang Allah cintai.


Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Tuesday, August 10, 2010

Bicara Hati, Perihal Hati Dan Berhati-Hati

Dunia Ini Kecil Dan Kita Akan Bersua Lagi Di Akhirat
Bicara Hati, Perihal Hati & Hati-Hati


Dimensi kali ini akan meceritakan suatu hal mengenai perkara yang sering berulang kepada diri Tun Sheikh sendiri. Tun Sheikh percaya hal ini juga berlaku kepada kita semua, cuma peratus keperihatinannya dan kepekaannya sahaja yang menjadikannya samada hambar atau terfokus.Apabila Tun Sheikh memfokus sesuatu bisikan hati, Tun Sheikh sering teringat pesanan arwah bapa supaya berhati-hati apabila memandang hati kerana ia tidak membohongi. Dan apabila kita yakin dengan bicara hati tetapi tidak ambil peduli terhadapnya kerana kita tidak suka atau sebagainya maka bersedialah untuk menerima musibahnya. Dan musibahnya adalah sepuluh kali ganda dari kebiasaan yang terhasil dari akal fikiran.Dan pada ketika melihat bicara hati janganlah lidah berbicara atau berkata-kata kerana biasanya mulut menjadi begitu masin.

Maksudnya di sini jika sesuatu perkara kita melihat dengan mata hati maka kecepatannya, kelebihannya dan juga musibahnya adalah sepuluh kali ganda daripada sesuatu yang diputuskan oleh akal.Dan apabila kita mendengar dan melihat hati yang berbicara, kita hendaklah diam dan memohon keberkatan dari Allah kerana jika kita berbicara atau berkata-kata dengan lidah dari pandangan mata hati maka apa yang kita luahkan akan benar-benar terjadi. Sebenarnya bicara hati memang tidak pernah bohong. Kita dilatih supaya berdiam kerana untuk mengelak fitnah dunia yang akan memudharatkan kepada diri kita juga.Bicara hati yang ada pada setiap manusia sangat-sangat dicemburui oleh jin dan syaitan. Ini adalah kerana zat kejadian jin dan syaitan adalah cenderung kepada penipuan dan pembohongan. Manakala hati adalah dari zat mendengar, tunduk dan taat.

Perkara sebegini sering berlaku kepada Tun Sheikh seolah-olah ada dua sumber fikiran. Satu datangnya dari akal dari bahagian kepala dan satu lagi dari hati di dada. Dan tentunya ada satu lagi yang palsu tetapi terbayang begitu tulen iaitu dari bisikan di telinga. Jangan sekali-kali mengikut bisikan di telinga kerana ia adalah bisikan jin dan syaitan tetapi tidak apa salahnya jika kita menuruti hal-hal yang tidak bercanggah dengan syariat. Cuma kita kena berhati-hati kerana pada lazimnya bisikan di telinga meskipun baik dan ternyata tidak menyalahi syariat tetapi sering ada hidden agenda yang negatif juga kepada kita di akhirnya kerana syaitan dan jin itu adalah suatu makhluk yang profesional dalam hal menggoda dan menipu.

Peribahasa dan simpulan bahasa yang dapat menjelaskan hal ini adalah seperti 'tak mau tapi dah jodoh & benci tapi rindu atau dunia ini kecil manakala di akhirat kita akan bersua dengan orang yang kita kenali'. Walaupun kurang tepat tetapi perumpamaan ini bolehlah diguna pakai untuk memberi maksud yang begitu mendalam.

Teman-teman Tun Sheikh sering menegur kerana kadang-kala mereka menganggap Tun Sheikh hanya merapu atau melalut. Kadang-kadang dari mereka yang dekat menganggap Tun Sheikh bersangka buruk. Rupa-rupanya di sinilah rahsianya pesanan bapa supaya diam apabila terlihat bicara hati. Apabila ketepatannya seolah-olah tidak diterima sendiri dan oleh telinga teman dan kawan-kawan yang mendengarnya maka berbagai tanggapan akan terkeluar dari fikiran mereka. Jika mereka terlihat dan mendapati ketepatan pandangan hati Tun Sheikh, maka panjanglah cerita dan berjela-jela pujian. Ini sangat tidak bagus untuk perjalanan dan kehidupan hati.

Tun Sheikh juga sudah mendapat khidmat nasihat dari pakar agama yang mengatakan bahawa hal sebegini memang ada dan nyata kepada setiap diri manusia. Tetapi biasanya bisikan hati ini tidak diambil peduli oleh mereka lebih-lebih lagi jika akal dan pendengaran di telinga telah menguasai diri atau lebih berpengaruh dari hati itu sendiri. Dan memang terdapat suatu disiplin agar diam dan berahsia sahaja jika sudah biasa melihat atau mendengar bicara hati.

Ada juga pepatah Melayu yang mengatakan jika suka ikut nafsu nanti badan akan lesu dan jika suka ikut hati nanti mati. Petua sebegini jika mengikut disiplin agama ia adalah tidak tepat tetapi jika mengikut adat atau pengalaman hidup tanpa memikirkan perincian falsafahnya maka ia kelihatan begitu tepat. Sebenarnya jika perbidalan ini dihurai mengikut falsafah agama, ia juga adalah tepat dimana sesuatu tindakan yang suka mengikut keputusan akal yang terpengaruh dengah nafsu maka adalah sia-sia dan akhirnya membuat badan jadi letih sahaja kerana membuang tenaga membuat pekerjaan yang tiada berpenghujung sebab nafsu itu tiada batasannya. Manakala jika mengikut hati tanpa mengetahui perbezaan antara hati, nafsu, telinnga dan akal yang telah dikuasai nafsu juga akan mengakibatkan jiwa atau nyawa kita sendiri akhirnya melayang atau maut.Ini adalah disebabkan makhluk yang memainkan peranan besar mendampingi nafsu dan telinga adalah musuh nyata kepada manusia iaitu syaitan yang bercita-cita dan mengehendaki kita bersama mereka di neraka.

Jadi...seharusnya bagaimana?? Jalan keluarnya ialah hendaklah kita mempelajari apa itu hati, nafsu dan akal. Begitu juga kita wajib mengenali siapa itu jin dan siapa itu syaitan. Dan cara yang mudah untuk mengetahui semuanya ialah dengan merujuk dan membaca buku yang menceritakan perihal tersebut. Buku ini juga berupaya membezakan antara pengertian manusia, tanggungjawab dan peranannya. Dan begitu juga kepada peranan jin dan syaitan. Buku yang dimaksudkan tidak lain dan tidak bukan ialah kitab suci al Quran yang juga terkenal sebagai kitab mengandungi petunjuk dan kitab yang membanding dan membedakan apa-apa yang hak dengan yang batil. Kitab ini sengaja dihadiah dan diturunkan untuk menusia menggunakannya sebagai panduan dan rujukan sahih dan untuk selamat hidup di dunia dan akhirat.

Sehubungan dengan itu sukalah Tun Sheikh mengajak anda sekalian, marilah sama-sama kita mentelaahnya supaya dapatlah kita mengenal hati dan dapat sentiasa berhati-hati dengan musuh kita yang nyata.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Sunday, July 18, 2010

PETUA JIKA TAKUT HANTU, JIN DAN SYAITAN

NASIHAT KEPADA ANDA YANG TAKUT HANTU, JIN & SYAITAN

Pada 1 Julai lepas, Tun Sheikh menerima panggilan telefon dari seorang sahabat lama yang pernah seguru mempelajari kitab Hikam 18 tahun dahulu. Beliau meminta tolong Tun Sheikh menjengok pegawai bawahannya kerana diganggu perbuatan khianat secara bathin dan beliau tidak dapat pergi kerana sedang bergegas untuk menghadiri mesyuarat penting di kementerian.

Ketika Tun Sheikh sampai di pejabat yang dimaksudkan iaitu terletak di Kompleks Jabatan Perdana Menteri lama, keadaan begitu sepi dan hanya seorang sahaja yang Tun Sheikh temui telah tolong menunjukkan bilik anak buah kawan Tun Sheikh itu. Beliau ialah seorang pegawai kanan, wanita berusia diawal 40-an sedang terisak menangis ketakutan dengan wajah yang pucat lesi seorang diri di suatu sudut di luar bilik pejabatnya yang kelihatan agak suram kerana terdapat beberapa lampu yang tidak menyala kerana rosak.

Apabila ditanya apa masalahnya, beliau menunjukkan keadaan biliknya yang berselerak dan penuh ditaburi dengan lada hitam. Beliau sangat terkejut dan mengesyaki ada orang dengki dan hendak menganiaya dirinya. Beliau berasa dirinya seram sejuk dan berdebar-debar serta lemah untuk berdiri dan berjalan.

Impresi pertama dibenak Tun Sheikh terhadap jabatan yang terkenal ini adalah positif dan juga negatif. Positif ialah dapat merasakan popularitinya adalah hasil kerja pegawai dan kakitangannya yang bekerja dengan baik dan cemerlang. Negatifnya pula ialah bila mana tiada kawan atau staf terdekat datang menghulur tangan atau mengambil tahu masalah dirinya. Hal sebegini adalah lumrah di jabatan atau di sesebuah agensi yang terkenal cemerlang kerana budaya kerja dan keseriusan pegawai atasan. Adalah lumrah suasana seperti ini adalah akibat dari kesadaran warganya untuk bekerja keras sehingga terpaksa bersaing untuk menunjukkan prestasi tinggi masing-masing. Tanpa sadar, nilai kemanusian terabai sebagaimana dihadapi oleh pegawai yang ketakutan ini.Masing-masing berasa sibuk dengan tugasan sendiri dan tiada masa untuk menghulur tangan.

Pada pandangan Tun Sheikh, keadaan dirinya yang lemah adalah akibat daripada terkejut apabila mendapati taburan lada hitam di sepanjang laluan dan di dalam biliknya. Sangkaan ada orang coba menganiaaya dirinya telah menambah buruk keadaan. Tun Sheikh segera menyuruh beliau bertenang dan menghilangkan sangkaan negatif atau perasangka buruk dengan menyuruh memikirkan perkara yang baik iaitu apa yang terjadi itu bukanlah untuk menganiaya dirinya tetapi ada seseorang yang berusaha memulihkan tempat yang dianggap keras itu secara perubatan tradisional dan berahsia.

Setelah Tun Sheikh menyuruh beliau supaya jangan takut dan membersihkan biliknya seperti biasa dan setelah melihat beliau berasa yakin dan semangatnya pulih kembali, Tun Sheikh bersama seorang teman yang sengaja dibawa pun meminta diri. Tun Sheikh meninggalkan pesan dan nasihat kepada beliau supaya selalu berwuduk, membaca fatiha, 4 Qul dan ayatul Qursi bagi mengelak gangguan jin, hantu atau syaitan.

Semasa berjalan keluar dari biliknya, Tun Sheikh tergerak seperti ada tarikan mengikuti lorong yang agak suram. Tun Sheikh telah menggunakan teman Tun Sheikh seorang yang penakut kerana aura sipenakut adalah lebih sensitif daripada seorang yang bersemangat kuat dan pemberani bagi mengesan kehadiran mahluk halus. Di penghujung lorong itu telah membawa kami ke tandas dan tiada apa-apa petanda dan petunjuk yang dapat Tun Sheikh rasai samada melalui diri sendiri mahupun dari teman penakut tadi.

Kami berpatah balik dan menghala lorong ke sebuah surau dan apabila masuk ke surau itu tiba-tiba bulu roma kami tercacak berdiri dan teman Tun Sheikh bertindak spontan seperti mahu melarikan diri tetapi terhalang oleh diri Tun Sheikh kerana telah menjangka apa yang akan dilakukan oleh seorang yang penakut atau dalam ketakutan. Apabila biji-biji bulu roma kami telah hilang dan normal kembali, Tun Sheikh menerangkan kepada teman Tun Sheikh bahawa itu adalah salah satu terapi untuk dirinya yang meminta tolong Tun Sheikh untuk memberi petua atau amalan kepadanya yang sering takut dan lemah semangat. Begitu juga dengan cara Tun Sheikh memberi nasihat dan memberi pandangan kepada pegawai wanita yang terkejut tadi sehingga beliau berkeyakinan dan bersemangat kembali adalah juga sebagai pelajaran atau petua yang sesuai untuk teman Tun Sheikh tadi.

Setelah itu kami pun pulang dan sahabat berusia 25 tahun yang menemani Tun Sheikh telah kembali ke pejabat meneruskan kerja dan membuat kerja lebih masa sampai ke malam. Esoknya beliau telah memberitahu Tun Sheikh bahawa beliau terpandang mahkluk hitam bermata merah malam tadi di pejabat dan segera balik dan tidurnya juga tidak lena seperti malam-malam biasa. Tun Sheikh tersenyum sambil memberi tahu sebenarnya beliau tidak menjalankan arahan Tun Sheikh supaya membakar 7 biji lada hitam tadi. Maka jin kafir yang ketakutan itu telah mengikutinya sehingga berjaya melupakan untuk melakukannya.

Tun Sheikh menjelaskan bahawa di pejabat yang kami lawati itu ada jin Islam. Jin Islam adakalanya tidak suka kepada seseorang yang ada saka dari kalangan jin kafir. Laluan jin Islam ditaburi dengan lada hitam oleh orang yang mempunyai saka itu bukanlah bermaksud untuk menganiaya pegawai wanita itu tetapi untuk mengancam jin Islam di situ supaya jangan mengganggu dirinya yang didampingi saka jin kafir. Sebenarnya banyak jenis jin tidak suka dengan lada hitam tapi bukan semua. Apa yang dilihat oleh sahabat Tun Sheikh itu adalah jin kafir yang berusaha melupakannya supaya jangan membakar lada hitam yang Tun Sheikh suruh itu. Jika lada itu dibakar maka dia tidak lagi boleh mengikut tuan sakanya ketika berada di bangunan pejabat itu.

Akhir sekali jika anda adalah seorang yang penakut dan lemah semangat, kontrollah perasaan takut itu hingga sampai kemuncak takut iaitu menggigil dan berpeluh dan kadang-kadang sehingga terkencing. Jangan pejam mata dan bernekadlah menunggu untuk hadapi apa saja sambil berzikir sehingga peluh atau gigil berhenti dan insyaallah selepas itu anda bukan seorang penakut lagi.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Thursday, May 13, 2010

IKON BUGIS MENGAMOK

IKON BUGIS MENGAMOK

WARISAN JIN DAN MANUSIA


Ada 3 ikon Melayu Bugis mengikut catatan sejarah. Ikon Bugis ini dianggap istimewa dan dari sudut pandangan yang lain adalah sebaliknya. Raja dan pemimpin terkenal kita yang kuat berdarah Bugisnya ialah Sultan Selangor, Sultan Johor, Tun Razak dan Dato’ Najib. Ikon yang dimaksudkan ialah mereka mewarisi atau mereka adalah dari keturunan Nabi Sulaiman dengan Putri Balqis. Puteri Balqis mengikut dua golongan pendapat ulamak ialah dari keturunan jin dan manusia. Berdasarkan sumber ahli syariat umum, Puteri Balqis adalah seorang raja perempuan manusia yang sangat berkuasa. Manakala mengikut sumber latar belakang sejarah dan cerita nabi Sulaiman yang terpaksa mendapatkan perkhidmatan jin tetapi dilaksanakan oleh seorang soleh memindahkan istana Balqis dengan sekelip mata, Balqis digolongan sebagai raja jin kerana di zaman nabi Sulaiman tiada raja manusia yang berkuasa kecuali baginda. Kita pakai sahaja salasilah Bugis itu sendiri yang mengaku mereka adalah anak cucu nabi Sulaiman dengan isterinya Balqis dari keturunan jin.


Ikon istimewa Bugis kedua ialah sumpah dagang dan memerintah. Selepas kota empayarnya yang terbesar Goa dan Makasar dibakar dan dimusnahkan oleh Belanda 1667, raja Bugis menitahkan semua rakyatnya yang selamat agar bersumpah untuk bersatu padu membalas dendam,menguasai perdagangan dan mempengaruhi pemerintah tempatan memusuhi Belanda atau menguasai pemerintahan mereka. Sumpah anak raja Bugis lima beradik adalah antara yang terkenal dan sangat menonjol. Berikutan itu mereka berjaya menguasai perdagangan terutama jalan laut dan kerajaan tempatan sepanjang jalan perdagangan laut di kepulauan Melayu dan nusantara. Mereka mempengaruhi politik tempatan sambil menjalankan perdagangan dan kemudian membantu atau terlibat dalam peperangan dan akhirnya mereka merampas kuasa atau berkuasa menjadi raja dan sultan. Berikutan pengalaman ini, anak-anak keturunan Bugis cekap dan mahir dalam perdagangan dan pentdbiran atau pemerintahan. Mereka juga mewarisi budaya ego dan citarasa kebendaan yang tinggi atau materialistik.


Budaya sumpah nenek moyang dan pembawaan paduan genetik antara manusia dan jin ini telah melahirkan satu sifat dan sikap yang unik yang menjadi ikon ketiga Melayu Bugis dan tidak banyak terdapat pada bangsa lain iaitu mengamok. Dalam kajian biologi-fizik, para saintis mendapati sikap panas baran adalah sifat manusia sejagat tetapi sifat mengamok yang menjadi ikon kepada manusia berdarah atau berketurunan Bugis ini menjadi begitu unik kerana mereka tidak dapat mengawal diri atau tidak dalam keadaan sadar. Tingkah laku ketika sedang mengamok ini bertambah rumit dikaji apabila mereka berupaya melakukan perkara-perkara di luar batasan akal manusia seperti boleh melompat dengan begitu tinggi, berlari pantas, kebal, tidak terbakar dimakan api dan lain-lain perbuatan yang tidak logik.


Dalam kajian agama, mereka sebenarnya sedang dirasuk atau diserapi jin dan keistimewaan ini terdapat pada mereka kerana mereka mempunyai warisan atau genetik berkaitan. Hal ini boleh juga berlaku kepada orang lain seperti dalam ilmu persilatan, perbomohan atau rawatan tradisional oleh pengamal-pengamal yang berdamping dengan bangsa jin tidak kira dari bangsa apa keturunan mereka. Ikhtiar apabila berhadapan dengan mereka yang sedang dirasuk ini adalah dengan tauhid dan iman yang mantap beserta tawakal yang bulat kepada Allah swt


Apabila seseorang berketurunan Bugis itu tidak banyak berkahwin campur dengan suku Melayu atau bangsa lain maka tenaga dalaman atau kuasa supernaturalnya kekal kuat dan begitulah sebaliknya. Apa yang pasti ialah warisan sifat panas baran keturunan Bugis jika kurang bekalan dengan pengetahuan agama Islam ini sering menjadi penyebab masalah dalam rumah tangga dan masyarakat. Apa yang amat merugikan ialah sikap yang melahirkan pelbagai masalah ini tidak dapat dimanfaatkan pada ketika dan tempat yang dikehendaki. Maksudnya kerap kali orang Bugis mempunyai keistimewaan dapat berinteraksi dengan dunia gaib atau dunia jin tetapi tidak dapat dimanfaatkan secara ilmiah dan sains kerana ia tidak dapat dikawal kecuali hanya dalam bentuk misteri.


Diantara sikap dan sifat samada positif atau negatif yang sinonim kerana mempuyai ciri-ciri ikon Bugis kepada kaum lelakinya ialah kacak, berbadan tegap, tinggi ketinggian tubuh, berani, licik atau kurang jujur, mistik, panas baran, berlagak atau ego, berwawasan, berkulit cerah, bermata tajam dan bergaya. Manakala kaum perempuannya juga lebih kurang sama iaitu cantik, berbadan tinggi kewanitaan, licik atau kurang jujur, mistik dan materialistic, panas baran, ego tinggi, bermata tajam, berkulit cerah dan halus tetapi lenggok dan bahasa agak kasar. Sifat dan sikap ini hanyalah secara menyeluruh dan kebanyakannya begitu tetapi tidak bererti semua. Dalam perkataan lain, sudah tentu ada yang terbaik dan juga terburuk


Orang Bugis kuat merajuk tetapi dalam rajukan tidak bererti mereka menerima dan beralah atau berkompromi Mereka sangat pendendam tetapi dendam mereka adalah baik kerana mereka berdendam untuk menunjukkan atau mengatasi dengan lebih baik bukan berdendam dengan niat buruk untuk menzalimi dan membunuh. Soal nyawa orang Bugis lebih bersikap depensif tetapi jika dicabar nyawa dan menghina maruah mereka cepat mengamok, hilang akal dan kerasukan.


Tun Sheikh menulis ini dengan pelbagai kekurangan. Matlamat utama ialah untuk mengongsi maklumat bahawa tauhid dan iman yang mantap adalah anugerah Allah yang paling istimewa. Disamping itu, Tun Sheikh menulis dengan memandang diri dan keluarga kerana Tun Sheikh sendiri ada mewarisi sedikit darah keturunan Bugis ini. Marilah sama-sama kita menambah pengetahuan melalui ajaran agama secara langsung mahupun secara rujuk pintas dan perbandingan agar kita dapat bersedia dan manfaatkan sesuatu kerana banyak raja-raja kita berdarah Bugis dan yang paling dekat ialah YAB PM kita. Maksudnya…marilah kita mendokong dan menyokong mereka dengan agama sebelum mereka terpengaruh dengan bisikan MENGAMOK!


Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

 
Copyright 2009 Dimensi
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere